اهداف فشار خون باید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تغییر کند

26 ژوئن 2019- محققان آمریکایی اعلام کردند که اهداف فشار خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید به منظور پیشگیری از نوعی بیماری قلبی، اندکی تغییر یابد.

یک گروه تحقیقاتی آمریکایی به مدت 25 سال، بیش از 600 نفر را تحت نظارت قرار دادند، تا با بررسی الگوهای ارتباط اهداف فشار خون فعلی با بیماری عروق کرونر، مطلوبترین هدف را برای فشار خون  این افراد بیابند.

از شرکت کنندگان در بیمارستان کودکان پیتزبورگ، پس از تشخیص دیابت نوع 1 در سن 17 سالگی و یا پایین تر ثبت نام شد. میانگین مدت زمان بررسی این افراد از زمان تشخیص 19 سال بود.

محققان دانشگاه پیتزبورگ در پنسیلوانیا، اهداف فشارخون مختلف از 110 تا 140 میلیمتر جیوه را برای فشار خون سیستولیک و از 60 تا 90 میلیمتر جیوه را برای فشار خون دیاستولیک بررسی کردند.

به طور منحصر به فرد، در این مطالعه تاثیر طولانی مدت فشار خون در نظر گرفته شد.

محققان کشف کردند که فشار خون 80/120 میلیمتر جیوه به عنوان نقطه برش[1]، مطلوب است. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر برای کسانی که فشار خون آنها برابر یا پایین تر از این هدف بود، دو برابر کمتر بود.

دستورالعمل فشار خونموسسه ملی بهداشتو تعالی بالینی انگلیس(NICE) فشار خون مطلوب برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع یک را 135/85 میلی متر جیوه اعلام کرده است، مگر اینکه فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 ، دارای آلبومینوری یا دو یا چند ویژگی سندرم متابولیک باشد؛ که در این صورت باید هدف را 130/80 میلی متر جیوه کاهش داد.

در ایالات متحده، استانداردهای مراقبتی انجمن دیابت آمریکا(ADA) هدف فشار خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را 140/90 میلیمتر جیوه و برای کسانی که به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند 130/80 اعلام کرده است.

در 79مین نشست علمیADA در سانفرانسیسکو، Trevor Orchard یکی از پژوهشگران کالیفرنیایی اهداف فشار خون برای کودکان را 120/80 اعلام کرد.

نویسنده ی ارشد این مقاله،  Jingchuan Guo، از مرکز سیاست گذاری دارویی دانشگاه پیتزبورگ، گفت: با توجه به این یافته ها هم فشار خون و هم قندخون در پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 اهمیت دارند، با این که کنترل فشار خون به اندازه ی کنترل قند خون برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مهم است، اما زمانی که HbA1c بسیار بالا باشد، باید تمرکز اولیه بر کنترل قند خون باشد، اما زمانیکهHbA1c  کاهش می یابد اما هنوز در حد بالایی مقدار نرمال است، تمرکز فزاینده بر کنترل فشار خون حیاتی است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند فشار خون خود را با رژیم غذایی سالم کم کربوهیدرات، حفظ سطح قند خون در محدوده ی سالم، ورزش منظم، اجتناب از سیگار و کاهش مصرف الکل، کنترل کنند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/blood-pressure-targets-should-change-for-type-1-diabetes،-say-us-researchers-97013095.html



[1]cut-off point